26 januari 2009

Allmänt & min fibro saga

Här sitter jag & väntar på att målaren ska komma... att de aldrig kan hålla tiderna de säger!!! Någon som förstått sig på detta fenomen, att målare, snickare osv. oftast kommer några timmar senare än avtalat?

Igår var det som det varit den senaste tiden... jag sov i princip hela dagen, förutom den tiden då jag var på Nova & hittade knoppar till sekretären wiiiiiii.... !!!! Denna trötthet gör mig förbannad & ännu mer trött... tänkte ta & ringa VC någon dag för att eventuellt ta prover. Jag hade för några år sedan kraftig brist på B-vitamin så det kanske är det som kommit tillbaka igen.


Har läst en del på Tinas fibromylagi blogg, känns ibland som om hon beskriver mig & mitt liv när hon skriver om hur hennes vardag är. Skrämmande att så många med fibro har så lika vardagar... Jag har inte skrivit så jätte mycket om fibro eftersom jag har svårt att acceptera den nya livsstilen, men tänkte ta en snabb story om hur det hela kom till.


MIN FIBRO-SAGA


En dag när jag var på väg till mitt arbete som delikatessbiträde i en affär fick jag en konstig känsla i hela kroppen. Det kom som en pil från benen till huvudet & alla delar där emellan... var tvungen att sätta mig ner för jag höll på att svimma.

När det var bättre efter några minuter reste jag mig & gick till jobbet, dock hade min nacke låst sig & gjorde super ont!! Hade fått nackspärr.

Jag jobbade en eller två dagar innan jag fick gå hem för det va ohållbart, kunde då inte resa/lägga mig själv i sängen, minsta lilla rörelse gjorde ont.
Jag fick smärtstillande av läkaren som också sjukskrev mig i två veckor, dom veckorna sov jag bort... hade aldrig tagit annat än alvedon.

Efter denna tiden hade jag fortfarande ont. Spärren i nacken hade släppt men kom tillbaka lite då & då...
Jag var 21 år & det var året då jag träffade Plutte, så tyvärr har han inte fått lära känna Lotta som hon var innan smärtan kom.

Men iallafall... åren därefter gick åt till att besöka diverse olika läkare för att få någon hjälp, eller iallafall få veta vad allt berodde på.

Fick höra ALLT (som de flesta med fibro fått höra)... "gå till sjukgymnast så blir det bra", "du har muskelinflammation i axlarna, ta diklofenak (eller annat NSAID) så blir det bättre", saken var den att jag fick magkatarr av NSAID (antiinflammatoriskt), inte hjälpte det speciellt mycket med mediciner mot magkatarr heller.
"Om du går ner x antal kilo så blir det bättre" (Jag är inte speciellt överviktig), "du får helt enkelt lära dig hur du ska hantera din kropp, annars kan du i princip ta livet av dig här & nu"....ja... det var nästan exakt dom orden som en LÄKARE sa till mig... hur kan man säga att jag ska ta livet av mig, sluta hoppas, bara ge upp allt, lämna mina nära & kära!!!
Nej fy F-N säger jag för den läkaren!!!

Har gått till kiropraktor (vilket kostar multum med pengar!!), fått akupunktur, massage, tränat avslappning hos sjukgymnast osv....
Precis som de flesta andra med fibro har gjort, så min saga är låååångt ifrån unik!!!

År 2007 fick jag tillslut en remiss till smärtrehab i Lund av min husläkare, april 2008 kom jag dit första gången & fick då vara där en heldag för att träffa läkare, sjukgymnast, kurator, psykolog mfl. Anledningen till att jag fick träffa alla dessa yrkesgrupper är för att de ska kunna se till mig som person, inte bara se mig som kropp.
Då fick jag diagnosen fibromyalgi... började på basal kroppskännedom 1 gång i veckan & hösten 2008 fick jag gå ett 5 veckors rehab program på heltid.
Där lärde man sig allt... varför uppkommer smärtan? Vad händer i kroppen & hjärnan? Hur påverkas allting av långvarig smärta? Hur kan jag använda min kropp på bästa sätt? Avslappningsövningar, hur kan de hjälpa mig?... ja, man hann med en hel del på 5 veckor!!

Nu sitter jag här & försöker med alla metoder bli bättre, för bra kommer jag inte att bli.
Avslappningsövningar görs varje dag, jag försöker att tänka på att inte översträcka lederna (har kraftig överrörlighet), vilar & försöker röra på mig så mycket jag kan & orkar.
Denna veckan har jag fått låna en spikmatta av M... ont gör det!!!!
Men tror ändå att det kan vara bra på sikt.

Ja... det va lite & VÄLDIGT kort om min fibro historia, under denna vandringen har jag känt mig värdelös, kränkt, icke trodd, ensam mm... och tyvärr är det mest vården/läkarna som fått mig att känna dessa obehag.

Men jag har också när jag varit på smärtrehab fått lära känna flera underbara människor som förstår!! M är en av dom som förstår & som själv kämpar som tusan för att må bättre, nu är hon på solresa vilket förhoppningsvis gör att hon blir lite smärtfri (värme är positivt för smärtan).

*Hoppas ni har en bra resa vännen*



Lyktan jag köpte på ÖB i Malmö


Nu kom målaren... tänkte att jag ska försöka sätta på de nya knopparna på sekretären, sen räknas den som ett avslutat projekt!!

Hade tänkt måla hörnskåpet i köket igår, men det fanns inte antikvit färg någonstans!!!!!
Så det får jag vänta lite med :0(



Denna vackra kvinna med barn har
jag fått av mamma, den köpte min pappa
till mamma när jag föddes :0)






Två små tavlor som jag fått av mormor & morfar



Linneskåp från Blocket, ovanför sitter en tavla målad
av en underbar vän!!



Hoppas ni får en bra dag!!

Själv jobbar jag ikväll sen kör jag till mamma för att slippa all röra här hemma!!




KRAM till alla kämpar, med eller utan fibro!!!!!

Inga kommentarer: